I feel Guilty

Guilty-1

Ik voel me soms schuldig en ongemakkelijk over de spullen die ik heb.
/I Feel guilty and uncomfortable about the stuff I have.



De reis naar Colombia heeft mijn ogen geopend. Ik wist dat ik te maken zou krijgen met een hele andere cultuur en levensstijl. Maar ik had niet verwacht dat deze reis mijn kijk op het materiele zou veranderen. Mijn hele leven ben ik nog nooit iets tekort gekomen en hebben mijn ouders mij altijd alles kunnen geven wat ik wilde. Door te zien hoe 80% van de bevolking in Colombia leeft besef je weer hoe goed we het hier hebben! /My trip to Colombia opened my eyes. I knew I would see a different culture and lifestyle. But I did not expect this trip would change my view on material things. I never wanted for anything  and my parents always gave me everything I ever wanted. By seeing how 80% of the Colombian population lives makes you realise that we have everything we need !

Van kleins af aan ben ik altijd al gek geweest op kleding, tassen, schoenen, make-up noem maar op. (Welk meisje niet?) Als ik een nieuwe tas op het oog had was dan ook het eerste wat mijn vader zei: ”Je hebt toch al een zwarte tas? Je lijkt rupsje-nooit-genoeg wel!”. En daar had hij natuurlijk gelijk in, ik heb al een zwarte tas. Ik heb er zelf meerdere… Alleen niet dat leuke model.. (Iets wat mijn vader, en heel veel  mannen niet snappen ;-) ) /Ever since I was a little girl I have always loved clothes, bags, shoes, make-up and so on. (Which girl doesn’t?) If I had to bought a new bag, the first thing my father said: “You already have a black bag? Don’t you have enough!?”. And he was of course right, I have a black bag. I have several black bags … just not that model .. (Something my father and most men do not understand;-))

In Colombia is het normaal dat je niet meer dan 3 paar schoenen, 3 jeans en een aantal tops hebt. Het enige wat ik kan vertellen is dat mijn kledingkast er anders uitziet dan in Colombia. /In Colombia it is normal you do not have more than 3 pairs of shoes, 3 jeans and some tops. The only thing I can tell you is that my wardrobe looks different than in Colombia.

Mijn familie in Colombia weet dat ik meer spullen heb dan zij. Dat vind ik erg maar ook ongemakkelijk. Daar voel ik me schuldig over. Over het feit dat ik luxeproblemen heb zoals “ik niks heb om aan te trekken”, mijn kledingkast te klein is en zó graag de nieuwe DKNY tas wil. Terwijl er zo veel mensen op de wereld zijn die moeite hebben om eten op tafel te krijgen. /I know I have more stuff than my family in Colombia, and that they know . I feel very uncomfortable and guilty about the fact that I have luxury problems like “I have nothing to wear,” my closet is too small and I wants the new DKNY bag so ‘badly’. While there are so many people in the world who are struggling to get food on the table.

Voor alle spullen die ik heb, heb ik altijd heel hard  gewerkt. Maar toch blijf ik me schuldig voelen.  /For all the stuff I have, I have always worked very hard. But I still feel guilty.

Ik krijg vaak te horen dat ik mij niet schuldig moet voelen, want ik heb er niet voor gekozen om geadopteerd te worden en het “beter te hebben”. Daar hebben ze gelijk in maar het blijft oneerlijk. Het liefst zou ik mijn Colombiaanse familie alles willen geven wat ze wensen, maar dat kan ik niet, helaas want ik kom niks tekort maar zo veel hou ik nou ook weer niet over.. /People tell me often I shouldn’t feel  guilty because I have never chosen to be adopted and live ” a better life”. They are right, but it remains unfair. I would really like to give my Colombian family everything they want, but I can’t, unfortunately  because I don’t want for anything but I don’t have enough left over to sent to them.

Ondanks mijn reis naar Colombia hou ik nog steeds van bovengenoemde spullen, maar ik stel mij nu wel sneller de vraag “Heb ik dit echt nodig?”. /Despite my trip to Colombia I still love all the stuff I have, but now, with something new I ask myself the question “Do I really need this?”

Sta jij wel eens stil bij het feit dat je het veel slechter kon treffen? Waardeer jij de spullen die je hebt? /Do you think about your life and the fact that you have ’it all’ ? Do you appreciate the stuff you have?

Bedankt voor het langskomen, ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat!
/Thanks for stopping by! Don’t forget to leave a comment!

See  you soon!

Isabel Cristina

17 responses to “I feel Guilty

  1. Aaahhh, niet je schuldig voelen, ‘het lot’ heeft er voor gezorgd dat jij bent geadopteerd. Natuurlijk snap ik wel dat je je er meer van bewust bent dan de meeste mensen. Doen wat je kunt voor je familie in Colombia en verder gewoon lekker genieten als je een nieuwe tas koopt. P.S. Loooove your animation :))

  2. Mijn ouders hebben me heel erg opgevoed met de gedachte ‘wees dankbaar voor wat je hebt’, maar toch sta ik (als ik zo jou artikel lees) niet vaak genoeg stil bij het feit hoe lucky ik eigenlijk ben!

  3. Begrijp volkomen wat je bedoeld. Ik ben namelijk ook geadopteerd en ik voel me af en toe schuldig dat ik in zoveel ‘luxe’ leef en mijn biologische familie waarschijnlijk in armoede. Zo’n reis doet je idd wel meer beseffen hoe goed wij het hier in Nederland hebben, maar veel meer dan goede doelen steunen of vrijwilligerswerk doen in het buitenland kun je helaas denk ik niet doen..

  4. Ik snap denk ik wel wat je bedoeld. Ik sta er tegenwoordig wel vaker bij stil. Dat wij (famile+vrienden) snel over iets zeuren, dat het eten bijvoorbeeld niet lekker was, of de verwarming het weer eens niet goed doet. Dan denk ik soms er zijn mensen op de wereld die niet eens eten of water etc hebben. Maar wij zijn niet anders gewend..

  5. Ik sta er zelf totaal niet bij stil maar ik snap heel goed wat je bedoelt. We leven gewoon in een materialistische wereld (nouja, deze kant van de wereld dan), maar toch zou ik er wat vaker bij moeten stil staan. Inderdaad, jij kunt er niks aan doen dat je geadopteerd bent en het beter hebt gekregen. Het had ook heel anders kunnen uitpakken, maar hoe dan ook moet je er mee omgaan (:

  6. Mooi geschreven! Ik probeer er ook vaak bij stil te staan wat ik allemaal heb, en vooral ook dankbaar te zijn. Omdat ik weet dat het ook heel anders had kunnen zijn.

♡ E-mail adres wil not shown in comment

