My Birth Name & Adoption Name

Isabel CristinaJe hebt je naam, gekregen van je biologische ouders toch? Ik wist niet wie mij Isabel Cristina had genoemd, tot de ontmoeting in 2009. /Your name, is given by your biological parents, right? I didn’t know who named me Isabel Cristina, until I met my biological family in 2009.

Het spreekt voor veel mensen voor zich, ze hebben hun naam gekregen van hun ouders maar voor mij niet. /Most people don’t think about it, their name is given by their parents but not for me.

Voor mijn adoptie heette ik al Isabel Cristina. Maar wie mij die naam had gegeven was niet duidelijk.
In het gesprek tijdens de adoptie werd verteld dat ik ben achtergelaten in het ziekenhuis. Mijn biologische moeder wilde mij na de geboorte niet zien omdat ze niet van mij wilde gaan houden. Wat ik heel goed kan begrijpen, want niemand wil zijn kind afstaan! Ze had haar jongste dochter (mijn zus) al afgestaan. Toch? Zij stond ons alletwee tegelijk af! Het zou dus heel goed kunnen dat een zuster in het ziekenhuis mij die naam heeft gegeven. /My name before the adoption was Isabel Cristina. Who gave me this name, was not clear. In the adoption conversation was told my birthmother left me at the hospital. She didn’t want to see me because she didn’t want to love me. And I understand!She already had to leaf her youngest daughter(my sister). Nobody wants to give their baby away! Right? And she gave up the two of us at the same time! So, there was a chance a nurse gave me my name.

Mijn (adoptie) ouders. /My (adoptive) parents.
Voordat mijn ouders mijn zus en mij hadden geadopteerd, waren ze het er samen over eens dat hun kinderen hun eigen geboorte naam zouden houden. Dit zou het enige zijn wat ze van hun biologische moeder zouden hebben en dat wilde ze niet ook nog van ze afnemen maar er was wel een uitzondering! Als het kind voor Nederlandse begrippen een vreemde, niet uit te spreken of rare naam zou hebben, zou het de 2e naam worden. Zo kenden mijn ouders een Afrikaans jongetje die Widodo heette. Je kunt je misschien wel voorstellen wat voor bijnamen dat jongetje gehad heeft… /Before the adoption my parents agreed their children would have their own birthname. It would be the only thing left from their identity but there was an exception! If their child would have,for Dutch concepts,  a strange, difficult pronounceable or weird  name. They would make it their middel name. My parents new an African boy called Widodo. Maybe you can imagine what kind of nicknames he would have.

Na mijn adoptie noemde mijn ouders mij bij mijn geboortenaam Isabel Cristina. Maar omdat het nogal een lange naam is, is dit is na een paar maanden afgekort tot Isabel. Op officiële documenten heet ik wel Isabel Cristina. /After my adoption my parents called me by my birthname Isabel Cristina. But they shortend it to Isabel after a few months, Isabel Cristina was to long.

Ontmoeting biologische familie in 2009. /Meeting with biological family 2009.
Tijdens de ontmoeting hebben we heel veel gepraat, gelukkig hadden we een chauffeur die alles kon en wilde vertalen van Colombiaans-Spaans naar Engels. Mijn biologische familie verstonden wel redelijk Engels, maar spraken het niet (goed). 10 minuten na binnenkomst en de ontmoeting vertelde mijn oudste broer toen 7 jaar oud, dat hij mij nog kon herinneren en dat hij mij de fles gaf. Ik had hem verteld dat ik dat niet was, en dat het mijn oudere geadopteerde zus was, want ik was immers in het ziekenhuis achter gelaten. Hij had zich vergist, dacht ik. /During the meeting we’ve talked a lot, we were lucky our driver wanted to translate everything from Colombian-Spanish to English. My family understood English buth didn’t speak (very wel) English. My brother then 7 years old, told me he rememberd he gave me the baby bottle. I told hem it was my older adopted sister, I was left at the hostpital. It was probably a mistake.

In één van die gesprekken werd duidelijk dat mijn biologische moeder mij Isabel Cristina heeft genoemd en kreeg ik te horen dat ik ±7 weken bij mijn biologische familie heb gewoond. Ik was dus niet achter gelaten in het ziekenhuis! Na het gesprek over mijn naam viel het kwartje, mijn broer had zich dus niet vergist. Mijn oudste zus vertelde dat zij en mijn geadopteerde zus altijd ruzie maakte wie de baby de fles mocht geven. Zij waren toen 5 en 2 jaar en die baby was ik! /In a conversation with my biological mother I was told she gave me my name and I lived ±7 weeks with them! I wasn’t left at the hospital. My older sister told me she and my adopted sister, then 5 and 2 years old, argued who can nurse the baby (me). My brother didn’t make a mistake, he told me the truth!

Deze blog ben ik begonnen voor mijn toen 5 jaar oude zusje, ze is nu 28 jaar oud en woont nog steeds in Colombia. /This blog is started for my then 5 year old sister. Now she is 28 years old. She still lives in Colombia.

Funny facts
– In Colombia wordt mijn naam uitgesproken als Issawel, maar in Nederland als Iesabel /In Colombia my name is  pronounced as Issawel and in the Netherlands as Eesabel.
In Colombia zijn de meeste mensen katholiek, iedereen krijgt daar een 2e naam. Alle 2e namen worden daar allemaal uitgesproken. In Nederland worden 2e namen vaak niet uitgesproken.  /In Colombia most people are Catholic, everyone gets a middel name. Every middel name is used. In the Netherlands you just use one name.

Wat vind jij van het houden van een geboortenaam bij een adoptie?
/What do you think about having a birthname for an adoptee?

Bedankt voor het langskomen, ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat!
/Thanks for stopping by! Don’t forget to leave a comment!

See  you soon!

Isabel Cristina

25 responses to “My Birth Name & Adoption Name

  1. Boeiend artikel om te lezen! Had eerder nog niet nagedacht over de namen… Ik vind het wel heel mooi dat jouw adoptie-ouders ervoor hebben gekozen om je geboortenaam aan te houden. Ik vind je blog erg bijzonder; vind het heel mooi hoe je hier allemaal over schrijft!

    X Iris

    X Iris

  2. Ik blijf het leuk vinden om jouw verhalen te lezen. Zo interessant en boeiend, wel leuk dat je broer nog herinneringen aan jou heeft. Dat lijkt mij best fijn! In principe heb jij deze blog dus al 20 jaar? ö

  3. Wauw, echt ‘n heel interessant verhaal. Ik bleef echt geboeid! Ik kan me echt niet voorstellen hoe het is om dit soort ‘feitjes’ te weten te komen. Wat goed dat je overigens je biologische familie hebt ontmoet, dat is echt bijzonder!

  4. Ok, ik vind dit echt interessant om te lezen, ook goed geschreven & knap het je het schrijft! Ook is het erg bijzonder om je biologische familie te ontmoeten!

  5. Wat mooi dat je dit deeld! Je biologische familie ontmoeten was vast heel bijzonder. Inderdaad ook heel goed dat je adoptie ouders jou je ‘eigen’ naam hebben laten houden en het is ook een prachtige naam! xxx

  6. Wat bijzonder dat je dit met ons wilt delen. Ik vind het mooi dat je ouders ervoor gekozen hebben om je ‘eigen’ naam te houden. Het past toch bij je roots ofzo.. weet niet hoe ik het moet zeggen ;)

  7. Wat een mooi, eerlijk en vooral persoonlijk stukje!
    Ik ken adopties alleen van tv en verhalen van anderen. Daarom vind ik het heel bijzonder om jou verhaal te lezen en zo wat mee te krijgen.
    Ik heb familie in Australië wonen, leven met familie die ver weg woont is mij dus niet vreemd. En daarom vind ik het ook zo bijzonder dat je om die reden, voor je zus, bent gaan bloggen.

    Mijn ouders hebben mij mijn naam gegeven. Een roep naam en twee doopnamen waarin ik vernoemd ben naar mijn opa en oma van mijn moeders kant. Dat maakt vele namen hebben extra bijzonder!

  8. Wat een mooi artikel. Ook een mooie reden om deze blog te starten! :)
    Ik heb zelf een roepnaam en 2e naam. Maar ik word dus met mijn roepnaam aangesproken.

♡ E-mail adres wil not shown in comment

