Winter, Dry Skin, What to do?

Dry skinMisschien heb je in de winter ook last van een droge huid, ik in ieder geval wel. Welke maatregel je kunt nemen zonder beautyproducten? Lees snel verder!

Elke winter heb ik er weer last van een droge huid, maar hoe komt dat?

Luchtvochtigheid.
Luchtvochtigheid is het vocht dat in de lucht hangt.

Buiten varieert de luchtvochtigheid tussen ± 20 – 100%. Bij 100% luchtvochtigheid zal de onzichtbare waterdamp neerslaan in druppels zoals mist, dauw, rijp of regen.

Binnenshuis varieert de luchtvochtigheid tussen ± 40 – 60%. Door de hitte van verwarmingen en radiatoren  die in de winter aangaan kan de luchtvochtigheid met tientallen procenten afwijken. Door de hitte van de verwarming verdampt de vocht in de lucht. Daarom droogt de huid binnenshuis enorm uit en omdat je in de winter merendeels binnen zit.

De luchtvochtigheid daalt, hoe krijg je die weer “normaal”?
Heel simpel! Waterverdampers! Misschien heb  je ze wel eens gezien in de winkel.

waterverdampers xenos
Waterverdampers van de Xenos. 2 voor €4,99.
Waterverdamper van de Wibra. Porselein, per stuk €1,49.
Waterverdamper van de Wibra. Porselein, per stuk €1,49.

Waterverdampers kun je overal kopen, Xenos, Wibra, Blokker en volgens mij ook Action.

Het is de bedoeling dat je waterverdampers vult met water en aan de verwarming hangt. Wij hebben er in de huiskamer ongeveer 4 hangen die elke dag worden gevuld.

Als je niet beschikt over waterverdampers en het toch graag wil uitproberen kun je ook een schaaltje met water op de verwarming zetten. Natuurlijk geen plastic schaaltje! ;-)

Bij mij thuis doen wij dit al zo lang als ik mij kan herinneren. Maar op kantoren, scholen of openbare ruimtes wordt dit vaak niet (genoeg) gedaan. Hierdoor krijg ik vaak last van mijn astma, droge slijmvliezen en droge ogen (lensdrager). Best lastig!

Gebruik jij ook waterverdampers?

See you soon!

Isabel Cristina

9 responses to “Winter, Dry Skin, What to do?

  1. Ja ik merk het ook meteen als het ergens heel droog is. Dan krijg ik ‘prikogen’ . Wat ook goed werkt is een doek nat maken en over de verwarming hangen. Je ziet dan hoe snel het water verdampt. Ook doe ik soms een druppeltje wasverzachter of eukalyptusolie in het water, ruikt het meteen weer lekker!! :)

  2. Mijn huid is vet, dus ik merk het minder dat ze in de winter droog wordt, maar toch is het wel zo. Ik heb me daarom onlangs een cold cream van Kiehl’s aangeschaft.

  3. Vroeger hadden wij ze ook wel in huis, maar dat kwam vooral omdat iemand last kreeg van droge ogen. Zelf heb ik er gelukkig geen last van, maar ik kan me voorstellen gezien je klachten dat het erg fijn is om ze in huis te hebben hoor!

♡ E-mail adres wil not shown in comment

