It’s beginning to look a lot like Christmas

KerststukjeKerst-tradities, iedereen heeft er wel één. Bij mij thuis ook. Wij maken elk jaar een kerststuk. Het ziet er misschien moeilijk of ingewikkeld  uit, maar met een paar takken en tips kun je zo je eigen kerststuk maken!  Lees snel verder!

Elk jaar maken mijn moeder en ik kerststukjes voor op onze eigen tafels, voor mijn opa en voor een vriendin van de familie. Gezellig met kerstmuziek, dennengeur en gezelligheid, dan begint kerst pas echt voor mij!

 

Wat heb je allemaal nodig?

– Een bakje waar het kerststukje in komt. Zorg ervoor dat dit bakje niet lekt, je moet regelmatig het kerststukje water geven.
– Oase, kun je kopen bij de Action. Het is maar een paar euro. Als je niet weet hoeveel je mee moet nemen, adviseer ik dat je beter te veel kan meenemen dan te weinig. (als je te weinig hebt, moet je weer terug naar de winkel)
– Takken. Ik heb takken van een blauwspar en eucalyptus takken gebruikt. Deze kun je kopen bij een bloemist.
– Decoratie en waxinehouder. Je hebt speciale waxinehouders voor een kerststukje maar ik heb een glaasje erop gezet.

 

Laten we beginnen!

Dit rieten mandje vond ik heel leuk. zie je dat plastic zakje erin? Zo lekt het water er niet doorheen.
Dit rieten mandje vond ik heel leuk. zie je dat plastic zakje erin? Zo lekt het water er niet doorheen.
Oase snijden, dit kun je het beste doen met een groot mes.
Oase snijden, dit kun je het beste doen met een groot mes.
In mijn mandje paste 2 oase blokken naast elkaar. Maar ik hield nog wel een aantal gaten over aan de zijkanten.
In mijn mandje paste 2 oase blokken naast elkaar. Maar ik hield nog wel een aantal gaten over aan de zijkanten.
Snij de oase op maat. Zoals je ziet snijden wij niet tot het randje van de mand, maar een stukje erboven. Wij rekenen ongeveer de breedte van 2 vingers. Als je dit niet doet kun je alleen takken rechtop zetten.
Snij het oase op maat. Zoals je ziet snijden wij niet tot het randje van de mand, maar een stukje erboven. Wij rekenen ongeveer de breedte van 2 vingers. Als je dit niet doet kun je alleen takken rechtop zetten en niet schuin.
Als je klaar bent met het op maat maken van je oase zet je het bakje onder de kraan. De oase moet zo  veel mogelijk water opzuigen om je takken zo veel mogelijk water te geven.
Als je klaar bent met het op maat maken van je oase zet je het bakje onder de kraan. Het oase moet zo veel mogelijk water opzuigen om je takken genoeg water te geven.
Zorg dat het bakje goed droog is voordat je het op tafel zet. Je wilt natuurlijk geen kringen op je tafel.
Leg alle decoratiespulletjes die je wilt gebruiken van te voren klaar.  Zo heb je alles binnen handbereik.
Leg alle decoratiespulletjes die je wilt gebruiken van te voren klaar. Zo heb je alles binnen handbereik.
De heerlijke geur van dennentakken en euqualiptis. Ik ben allergisch voor de naalden van een spar, daarom gebruiken wij takken van een blauwspar. Ze prikken ook niet :-)
De heerlijke geur van dennentakken en eucalyptus. Ik ben allergisch voor de naalden van een spar, daarom gebruiken wij takken van een blauwspar. Ze prikken ook niet :-)
Als je alles hebt klaargelegd kunnen je beginnen.
Als je alles hebt klaargelegd kunnen je beginnen.
Ik begin met het bedekken van alle oase met mos. Het ziet er mooi uit en mos houdt vocht vast, wat goed is voor je stuk.
Ik begin met het bedekken van alle oase met mos. Het ziet er mooi uit en mos houdt vocht vast, wat goed is voor je stuk.
Na het bedekken met mos kies ik ervoor om alles een beetje op zijn plaats te leggen om te kijken hoe het staat. In je hoofd kan het misschien heel leuk zijn maar in werkelijkheid best tegenvallen.
Na het bedekken met mos kies ik ervoor om alles een beetje op zijn plaats te leggen om te kijken hoe het staat. In je hoofd kan het misschien heel leuk zijn maar in werkelijkheid kan het best tegenvallen. Deze manier vind ik fijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Knip alle takken die je gaat gebruiken schuin af. Door ze schuin af te knippen kunnen de takken meer water opnemen. Maak het deel dat je in het oase steekt naaldvrij. Hierdoor steek je het makkelijk in het oase en is je gat in het oase niet te groot.
Knip alle takken die je gaat gebruiken schuin af. Door ze schuin af te knippen kunnen de takken meer water opnemen. Maak het deel dat je in het oase steekt naaldvrij. Hierdoor steek je het makkelijk in het oase en is je gat in het oase niet te groot.
Die heerlijke dennengeur opsparen in een glaasje. Mmmmm.
Die heerlijke dennennaalden opsparen in een glaasje. Mmmmm, ruikt heerlijk!
It's beginning to look a lot like a Christmas table decoration centerpiece. Een hele mond vol haha.
It’s beginning to look a lot like a Christmas table decoration centerpiece. Een hele mond vol haha.
Een heel simpel en makkelijk idee om een glaasje op te vrolijken. 1. spulletjes die je nodig hebt: glaasjes, dennennaalden en eucalyptus blaadjes. 2. Zet het glaasje in het ander glaasje. Hierdoor houd je een ruimte tussen de twee glaasjes. 3. Vul de ruimte tussen de glaasjes met dennennaalden en eucalyptus blaadjes. 4. Tadaaaa
Een heel simpel en makkelijk idee om een glaasje op te vrolijken.
1. spulletjes die je nodig hebt: glaasjes, dennennaalden en eucalyptus blaadjes.
2. Zet het glaasje in het ander glaasje. Hierdoor houd je een ruimte tussen de twee glaasjes.
3. Vul de ruimte tussen de glaasjes met dennennaalden en eucalyptus blaadjes.
4. Tadaaaa, heel leuk effect met een lichtje erin. Ik heb hiervoor een waxinelichtje op batterij gebruikt.

Mocht je het niet leuk vinden om een kerststuk te maken, is dit ook een leuk idee om de kerstsfeer in huis te halen.

 

Het Resultaat!

Het kerststuk voor opa. Zoals je ziet is dit kerststuk aan alle kanten versierd.
Het kerststuk voor opa. Zoals je ziet is dit kerststuk aan alle kanten versierd. Het kerststuk staat bij opa op de salontafel waar je omheen kunt lopen. Dit kerststuk moest er dus van alle kanten er “leuk” uitzien. Denk er dus goed bij na bij het maken.
Het kerststuk voor de vriendin voor de familie.
Het kerststuk voor de vriendin voor de familie.

kerststukje 18

Het kerststuk van mijn moeder, wij hebben dit jaar het thema oud-roze. Niet traditioneel maar we wilde dit al jaren doen. We zijn erg blij met het resultaat.
Het kerststuk van mijn moeder, wij hebben dit jaar het thema oud-roze voor kerst. Niet traditioneel met rood en goud, maar we wilde dit al jaren doen. We zijn erg blij met het resultaat. Wat vind jij van oud-roze met kerst?
Mijn moeder heeft gekozen voor een schaal onder het kerststuk, ik vind het heel erg leuk. De kaarsen worden overigens niet aangestoken, ze staan er alleen voor de sier.
Mijn moeder heeft gekozen voor een schaal onder het kerststuk, ik vind het heel erg leuk. De kaarsen worden overigens niet aangestoken, ze staan er alleen voor de sier. (schaal van de Action)
And last but not least, mijn kerststuk. Ik heb gekozen voor wit en zilver.
And last but not least, mijn kerststuk. Ik ben blij met het resultaat!
Ik heb gekozen voor wit en zilver. Dat kleine zilveren cadeautje rechtsonder is misschien een beetje kitsch, maar ik heb er leuke herinneringen aan. Vroeger toen ik nog op de basisschool zat, had ik ook altijd zo'n cadeautje in mijn kerststukje.
Ik heb gekozen voor wit en zilver. Dat kleine zilveren cadeautje rechtsonder is misschien een beetje kitsch, maar ik heb er leuke herinneringen aan. Vroeger toen ik nog op de basisschool zat, had ik ook altijd zo’n cadeautje in mijn kerststukje.

Mijn moeder en ik zijn blij met het resultaat en hebben een hele leuke middag en avond gehad! Daar gaat het om!

Maak jij ook kerststukken? Hebben jullie thuis kersttradities?

See you soon!

Isabel Cristina

33 responses to “It’s beginning to look a lot like Christmas

  1. Wat een leuke traditie!
    Met de familie hebben we dat niet echt. Met mijn vriend een beetje, hoewel dit eerder gelinkt is aan ons zoveel jaar smaen zijn. Dit is op 18 december en dan gaan we altijd naar de Kerstmarkt. Jenever drinken en churros eten, haha. En dit jaar ook schaatsen, want we gaan voor het eerst naar Sint-Truiden in plaats van naar Leuven!

  2. Wat leuk gedaan! Vooral die dennennaalden opsparen is eigenlijk superleuk en slim. Erg creatief weer, ik ben dol op met oase werken :-)

  3. Jaa, wij maken ook vaak kerststukjes! Ik laat ze binnenkort misschien ook even zien op mn blog;) Ik van dat oase nog steeds gek spul, vind jij dat ook? De stukjes zijn leuk geworden :)

  4. Mooi zo’n traditie! Erg leuke stukken, ziet er professioneel uit. Dat roze kerststuk vind ik ook heel mooi, weer eens wat anders. … dat kitschpakje herken ik haha, ik had vroeger altjd zo’n kitschengeltje in mijn kinder-kerst-stukjes, hihi. :)

  5. Oh, ik vind dit vroeger ook zo leuk om te doen! Het was vroeger ook een beetje traditie bij ons, maar tegenwoordig doen we het nooit meer. Best jammer!

  6. Fijne uitleg en wat leuk gedaan! Ik maakte toen ik nog jonger was bijna elk jaar op school een kerststukje op de dag dat we vakantie kregen, vooral het uitzoeken van wat er in moest komen vond ik altijd erg leuk om te doen :)

  7. Als ik jou blogje zo zie krijg ik weer flashbacks naar vroeger. Met het gezin kerststukjes maken en op school. Super leuk!
    Mooi overzicht zo met de uitleg en de foto’s!

  8. Leuk joh! Doet me inderdaad aan vroeger denken, toen deden m’n moeder en ik dat ook altijd maar dat is echt nog van de lagere school… Inderdaad wel weer eens leuk om te gaan doen!

  9. Wauw ze zien er allemaal heel erg mooi uit, wat creatief! Erg leuk om zoiets neer te zetten, krijg er meteen kriebels in mijn handen van ;)

♡ E-mail adres wil not shown in comment

