What makes someone Dutch?

14“Hele mooie meiden, maar er is niks Nederlands aan”, dit was één van de reacties die ik las op een Facebookpost over de bekendmaking van de Miss Nederland winnaressen Tatjana en Yasmin.

Het is inmiddels al bijna 2 maanden geleden dat Tatjana tot Miss Nederland World werd verkozen en Yasmin tot Miss Nederland Universe.
De reactie “Hele mooie meiden, maar er is niks Nederlands aan” die ik toen las, bleef door m’n hoofd zweven. Ik, als geadopteerde vroeg mij namelijk af, wat maakt je dan wel Nederlands?

Ik zie er namelijk niet Nederlands uit met mijn donkerbruine ogen en donkerbruin haar en bruin getinte huid, maar ik voel mij wel 100% Nederlands. Dus maakt je uiterlijk je Nederlands, hoe je je voelt, of een combinatie van beide?

Tatjana & Yasmin
Tatjana’s moeder is Macedonisch en haar vader is half Nederlands en half Pools. Dat maakt haar dus half Macedonisch, kwart Nederlands en kwart pools. Volgens mij geboren in Nederland. Bron

Yasmin’s achtergrond kon ik helaas niet vinden, maar volgens mij is ze wel in Nederland geboren.

Tijdens mijn zoektocht naar de afkomst van Tatjana en Yasmin kwam ik een aantal sites tegen met een hoop reacties over de dames. Sommige positief, sommige wat negatief. Ik wil er graag een aantal met je delen.

Naamloos-7 Naamloos-6 Naamloos-5 Naamloos-4 Naamloos-2

Haha, ik moest erg lachen om deze reactie. Misschien moet ik ook eens meedoen voor Nederland ;-)

Haha, ik moest erg lachen om deze reactie. Misschien moet ik ook eens meedoen voor Nederland! Nee… toch niet echt iets voor mij. ;-)

Zoals je kunt zien zijn de reacties verdeelt. De ene houd wel van “mokka” en de ander ziet liever blond bij een Nederlandse Miss verkiezing. Ik vind het beide mooie meiden en vind dat ze het beiden de titel hebben verdient. Naast de “mokka” kleurige huidjes en schoonheid hebben ze namelijk ook andere talenten, daar gaat het toch om?

Typisch Nederlands.
Blond haar, blauwe ogen? Nee niet alle Nederlanders hebben blond haar en blauwe ogen, naja tegenwoordig niet meer. Blank dat zijn ze wel, alhoewel mijn neef die 100% Nederlands is, zo een Spanjaard zou kunnen zijn met zijn tintje en donkere haren, wel blauwe ogen, dat dan weer wel..

Wat is Nederlands zijn voor mij?
Als je je Nederlands voelt maar ook de Nederlandse normen, waarden en gebruiken kent. Zoals ik al eerder aangaf, ik zie er niet Nederlands uit. Mijn uiterlijk zou ik nooit kunnen veranderen om er Nederlands uit te zien. Niet dat ik dat zou willen, ik ben tevreden met mijn donkere ogen, haar en huid. Vroeger wilde ik wel blond haar en blauwe ogen, maar dat kwam omdat ik eruit wilde zien als “mama” haha.

Maakt niet uit waar ik ter wereld ben, ik ben en blijf altijd een Nederlander! (Al krijg ik in het buitenland af en toe een verraste blik als ik zeg dat ik Nederlands ben, maar dat vind ik wel grappig! haha)

Mijn vraag aan jou is; Wat maakt iemand Nederlands?

See you soon!

Isabel Cristina
Een Colombiaans uitziende echte Nederlander.

Reacties sites: Bron 1, Bron 2

18 responses to “What makes someone Dutch?

  1. Ik heb geen idee wat iemand Nederlands maakt, maar ik geloof dat als jij in Nederland woont, je Nederlands bent. Zeker wanneer je ook de taal spreekt. Ik heb blond haar en blauwe ogen, maar daar voel ik me niet Hollands door hoor haha.

  2. Blond haar en blauwe ogen maakt je nog geen Nederlander. Als je volgens de normen en waarden leeft van Nederland en weet wat gebruiken en riten zijn EN niet loopt te zeuren over de kleur van ZWARTE Piet…… dan ben je wat mij betreft Nederlander! :)

  3. Ik vind het heel raar wanneer men bij blond haar en blauwe ogen denkt aan typisch Nederlands. Ik ben het eens met wat jij zegt!

  4. Ik vind het zelf wel een lastige kwestie om een duidelijke mening over te hebben. Neem nu Doutzen Kroes als voorbeeld. Zij begon haar carrière als een mooie Hollandse meid en die charmes zijn nu ook meer internationaal. En inderdaad, wat is er nou echt typisch Hollands? Ik denk dan eerder aan een karakter, nuchtere meiden. Met lange benen.
    Maar kan mij wel goed voorstellen dat het voor de geadopteerde mensen en mensen van gemixte afkomt overkomt alsof jullie helemaal geen Nederlanders zijn. Mensen kunnen echt grof zijn op social media, en dat vind ik erg jammer!

  5. Leuk artikel, heeft mij zelf tot nadenken gezet. Ik snap wel waarom ze er niets ‘Nederlands’ aan vinden. Ze willen een ‘puur’ Nederlandse vrouw die Nederland vertegenwoordigd. Denk dat ze het ook niet racistisch bedoelen ofzo. Zelf ben ik Marokkaans maar geboren in Nederland. Maar hoor zelf dat ik best wel ‘Nederlands’ overkom. Geen idee wat ze daarmee bedoelen maar ik denk misschien dat ik niet een standaard allochtoon ben ofzo :p

  6. Buitenlanders zien nederlanders als blond haar en blauwe ogen. Ze denken altijd dat ik spaans ben alleen omdat ik geen blond haar heb haha

  7. Een Hollander ziet er bij mij toch echt blond haar en blauwe ogen uit. Misschien heel chliche. Wantt zoals jij zegt: als je de waarden en normen van Nederland gebruikt ben je het ook. En daar ben ik het wel helemaal mee eens! (zeg ik terwijl mijn haar nu in de blonde verf zit). XO

  8. Goed dat je hier iets over schrijft! :)
    Ik vind dat als iemand zich Nederlands voelt, dat diegene dan ook gewoon Nederlands is :)
    En vroeger was blond haar/blauwe ogen dan wel typisch Nederlands; voor mij is het multiculturele nu juist typisch Nederlands :)

  9. Wat een interresant artikeltje!
    Ik weet niet wanneer iemand nl is, omdat we in dit land veel verschillende culturen hebben ;)

    Maar de manier waarop we ons gedragen is wel typisch nl ;)

    Xx Julia

  10. Ik vind iemand Nederlands wanneer deze persoon zich Nederlands voelt haha :). Mijn vriend is geboren in NL, maar is Surinaams.. ik vind hem op en top NL’er met z’n bloemkool als favo food :P haha.

♡ E-mail adres wil not shown in comment

