Colombia in pictures #4 Saltmine Nemocón

Colombia saltmineNee het is geen sneeuw, het is zout in zoutmijn Nemocón! Sommige plekken in de zoutmijn zijn prachtig uitgelicht, je waant je in een sprookjeslandschap. Het is betoverend mooi!

Voordat ik naar  Colombia ging, had ik nog nooit gehoord van een zoutmijn. Het was héél mooi en ik zou het echt niet gemist willen hebben.

Zoutmijn
Er zijn drie soorten zoutwinningsmethodes
– Uit de bodem (zoutmijn)
– Zout uit de zee (d.m.v. zeewater opvangen, het verdampen van het water, zout blijft over)
– Het winnen van zout uit de zee (zoutvelden in Turkije)

De zoutmijn van Nemocón ligt 65 km van Bogota, 80 meter onder de grond. Deze zoutmijn heeft het hoogste gehalte zout per gevonden kilo. De klonten die ze uit de mijn hakken bestaan uit 98% zout.

Op weg naar de zoutmijn..
Op weg naar de zoutmijn..
Ingang.
Ingang.
In de mijn was het erg donker, maar door de blauw/groene belichting kon je toch goed zien.
In de mijn was het erg donker, maar door de blauw/groene belichting kon je toch goed zien.
Op weg naar de mijn.. hier kun je al goed het witte zout aan de muren zien..

Op weg naar de mijn.. hier kun je al goed het witte zout aan de muren zien..

80 meter naar beneden..
80 meter naar beneden..
Na een wandeling waren we eindelijk bij de zoutmijn.
Na een wandeling waren we bij de zoutmijn. Mijn moeder vond het zo mooi dat ze foto’s ervan bleef maken. Hierdoor had ze één zinvan de gids niet gehoord….
...Namelijk, dat alle mensen langs
Alle mensen op de vorige foto stonden langs dit gegraven waterweg. Via dit water werd het zout met bootjes vervoerd. Tijdens het praatje van de gids gooide de gids een steentje in het water om te laten zien dat het water was. Doordat mijn moeder niet had gehoord dat het water was en het best wel “diep” uitzag vond ze het al raar dat iedereen zo dicht bij de “afgrond” stond, haha ahh.

Colombia0159

Elke zondag wordt er een kerkdienst gehouden in de mijn. Dit is de meest origineelste plek die ik ooit daarvoor heb gezien!
Elke zondag wordt er een kerkdienst gehouden in de mijn. Dit is de meest origineelste plek die ik ooit daarvoor heb gezien!
Hart van zout.

Hart van zout.

Colombia0174

Op deze foto kun je goed de hoogte van de mijn zien.
Op deze foto kun je goed de hoogte van de mijn zien.
Zo mooi!!

Zo mooi!!

Colombia0140 Colombia0187

Ja, ik heb geproefd! Het is echt zout! ;-)

Ja, ik heb geproefd! Het is echt zout! ;-)

Ik heb mijn ogen uitgekeken, als je nog nooit in een zoutmijn bent geweest dan zou ik zeker een keer een zoutmijn bezoeken. In Europa zijn er ook een aantal zoutmijnen.

Ben jij wel eens in een zoutmijn geweest?

See you soon,

Isabel Cristina

18 responses to “Colombia in pictures #4 Saltmine Nemocón

  1. Heel erg bijzonder om te zien. Vind dat ze het met de gekleurde lampen echt heel mooi hebben ‘aangekleed’ :)

    Mooie foto’s weer meid!

♡ E-mail adres wil not shown in comment

