Colombia in pictures #5 Hogar Monserrate

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHogar Monserrate, een opvanghuis voor kinderen hoog op de berg. Een warm en ontroerend onthaal van de kinderen.. Wat zou jij doen als een 6 jarige vraagt om geadopteerd te worden..?

Tijdens ons verblijf in Colombia zijn we bij opvanghuis Hogar Monserrate geweest. Hogar Monserrate is een opvanghuis voor kinderen vanaf peuterleeftijd tot middelbareschooltijd leeftijd. Hier worden kinderen opgevangen waarvan de ouders niet in staat zijn om voor hun kinderen te zorgen. Bijvoorbeeld door geld te kort, ouderloze kinderen, ouders zonder woning, verslaafde ouders of ouders die in de gevangenis zitten.

Kinderen krijgen er van maandag tot vrijdag les van nonnen. Sommige kindjes gaan in het weekend naar huis, maar er zijn ook kindjes die geen ouders meer hebben of nooit meer opgehaald zijn,  hartverscheurend..

Hogar Monserrate ligt hoog op een berg ongeveer een uur rijden van Bogota. Door hoog op een berg te zitten kunnen de kinderen niet weglopen..
Hogar Monserrate ligt hoog op een berg ongeveer een uur rijden van Bogota. Door hoog op een berg te zitten kunnen de kinderen niet weglopen..

De dag van het bezoekje had het nogal veel geregend waardoor de berg, waar we met de bus over het onverharde pad moesten rijden, nogal glad was. Tijdens deze rit was het af en toe best wel spannend, want er waren geen vangrails, we slipte weg én we zaten érg hoog op de berg…  Maar we hebben het overleefd! ;-)

Vanuit de bus;  Hogar Monserrate; voor jongens, Welkom!
Vanuit de bus; Hogar Monserrate; voor jongens, Welkom!

Het opvanghuis is opgericht door een pater Monserrate en in eerste instantie alleen voor jongens, sinds 2007 worden er ook meisjes opgevangen.

Colombia0292

Op veel plekken in Colombia zie je een wegafscheiding van autobanden. Hier in het tehuis ook, maar dan wel met een leuk kleurtje!
Op veel plekken in Colombia zie je een wegafscheiding van autobanden. Hier in het opvanghuis ook, maar dan wel met een leuk kleurtje!
De eerste minuutjes bij het opvanghuis waren een beetje wennen maar...
De eerste minuutjes bij het opvanghuis waren een beetje wennen maar…
Ze wilde al snel allemaal op de foto... Hahah
Ze wilden al snel allemaal op de foto… Hahah

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op de achtergrond liet ik de foto's hierboven zien
Op de achtergrond sta ik, ik liet bovenstaande foto’s zien.
Per ongeluk kwam dit toetje in beeld die ik die avond daarvoor had gegeten in een restaurant. Alle kindjes in koor : "TORTA!!" wat taart betekent, het was schattig om te zien maar ik voelde mij ook
Per ongeluk kwam dit toetje in beeld die ik die avond daarvoor had gegeten in een restaurant. Alle kindjes in koor : “TORTA!!” wat taart betekent. Het was schattig om te zien maar ik voelde mij ook een beetje schuldig. Zo’n toetje als deze zullen ze waarschijnlijk niet zo snel krijgen…
Tja, jongens zijn jongens, ook in Colombia! Toen wij aankwamen was het de bedoeling dat de kindjes ons even bezig hielden totdat er één van de nonnen aanwezig was. Deze jongetjes waren aan het stoeien in nette kler
Tja, jongens blijven  jongens, ook in Colombia! Toen wij aankwamen was het de bedoeling dat de kindjes ons even bezig hielden totdat er één van de nonnen aanwezig was. Deze jongetjes waren aan het stoeien (in nette kleren).
Ze vielen op de grond en zaten helemaal onder de modder.. Paniekerig maakte ze hun broekjes schoon achter het gebouwtje..
Ze vielen op de grond en zaten helemaal onder de modder.. Snel maakte ze hun broekjes schoon achter het gebouwtje en hoopte dat de nonnen het niet zagen haha..
Tijdens het praatje vooraf ging er een telefoon. Iedereen in de zaal zag je naar elkaar kijken, denkend "Wie heeft zijn telefoon nou aan laten staan". Even later
Tijdens het praatje vooraf ging er een telefoon. Iedereen in de zaal zag je naar elkaar kijken, denkend “Wie heeft zijn telefoon nou aan laten staan!?!”. De non greep ergens in haar habijt en toverde een mobieltje uit haar zak, haar telefoon ging af!
Tijdens het gesprekje kregen we heerlijke pannenkoekjes met kaas!
Na de toespraak kregen we heerlijke pannenkoekjes met kaas!
Na de toespraak kregen we een rondleiding. Er waren strenge regels, maar dat moet wel met zoveel kindjes. Dit zijn de laarsjes die voor de ingang van de klas staan, schoenen uit dus!
Na de pannenkoekjes kregen we een rondleiding. Er waren strenge regels, maar dat moet wel met zoveel kindjes. Dit zijn de laarsjes die voor de ingang van de klas staan, schoenen uit voordat je de klas inkomt!
Met z'n alle film kijken
Met z’n allen film kijken
Elk kind kreeg een eigen stukje van een plak met zijn of haar naam erop.
Elk kind kreeg een eigen stukje van een plank met zijn of haar naam erop. Ja, op die witte trui staat een plaatje van Dragon ball Z! ;-)
Alledaagse kleding..
Alledaagse kleding die droogt 
Nette kleding die droogt.
Nette kleding die droogt.
De badruimte
De badruimte
Alle kindjes waren verantwoordelijk voor het schoonmaken van hun eigen ondergoed en sokken.  Op
Alle kindjes waren verantwoordelijk voor het schoonmaken van hun eigen ondergoed en sokken. Op deze manier wilde ze de kinderen verantwoordelijkheid meegeven, persoonlijke hygiëne en zorgen op je spullen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Slaapruimte
Slaapruimte
Lieve kindjes!
Lieve kindjes!
Dit lieve meisje is Winanjani,
Dit lieve meisje is Winanjani. Ze liet mij van alles zien en ze deelde zelfs haar haarband met mij haha. Ze vroeg of zij met mij  mee mocht..

Het was een hele leuke, mooie maar ook ontroerende ervaring. Vooral omdat ik dit ook had kunnen zijn…

Zijn jullie wel eens in een opvanghuis of tehuis geweest?

See you soon

Isabel Cristina

19 responses to “Colombia in pictures #5 Hogar Monserrate

  1. Ik ben nog nooit in zo’n tehuis oid geweest. Maar altijd als ik er mensen over hoor, en er foto’s van zie denk ik weer ‘volgens mij zou ik daar de hele tijd met tranen in mijn ogen staan’. Zo zielig, als die verlaten kinderen…al ziet het er weer vrolijk genoeg uit om te beseffen dat ze het ook veel erger konden hebben nog…

  2. Mooi verslag met goede foto’s! Die jongetjes, haha, snel hu kleren schoonmaken. Die non met die mobiel is ook komisch maar als zo’n klein prinsesje dan vraagt of ze met je mee mag breekt je hart toch?! Wat je zegt: jij had het ook kunnen zijn! :o

  3. Wauw, dat lijkt me een net zo mooie als heftige ervaring!! Erg goed dat die kinderen een dak boven hun hoofd hebben, eten, kleding en les krijgen en een nieuwe kans hebben gekregen! Maar hartverscheurend om te zien voor hoeveel kinderen dit écht noodzakelijk is!..
    Mooie foto’s heb je gemaakt trouwens :)

    Ps. Ik heb je genomineerd voor de Liebster Award :)

  4. Wat een prachtige ervaring! Je hebt het mooi omschreven en de foto’s zijn ook erg mooi! Ik ben nooit in een weeshuis geweest, maar ik heb wel 4 huizen gebouwd met een grote groep jongeren in de Dom. Republiek. Ook daar liepen heeel veel arme kindjes :(

  5. Prachtige foto’s weer meid en wat moet dit een bijzondere ervaring zijn! En wat hebben kinderen die geadopteerd zijn toch eigenlijk mazzel, de kinderen zien er wel happy uit maar de omstandigheden waarin ze leven zijn wel zwaar verouderd. Dit zet mij wel tot nadenken over wat de toekomst deze kinderen te bieden heeft.
    En als een kindje aan mij zou vragen of hij of zij mee mag, mijn hart zal breken!

    Mooie ervaring, ik denk dat je dan in Nederland ineens de basis weer waardeert. Dat merk ik zelf wel na en reis. En een bellende non, de tijd heeft niet op alle vlakken stil gestaan haha

♡ E-mail adres wil not shown in comment

