Recipe: Panbread

Food PanbreadKoken was tot voor kort niet één van mijn favoriete bezigheden. Totdat 2 weken geleden kwam mijn moeder met een panbrood recept kwam. Sindsdien wil ik eigenlijk geen ander brood meer…

Toen mijn moeder twee weken geleden vroeg of ik zin had in panbrood, moest ik twee keer vragen wat ze zei. “Pan-wat?” Ik had er nog nooit van gehoord maar waarom niet “Als jij panbrood maakt wil ik best wel proeven” zei ik, niet wetend dat het  hééééérlijk was! Panbrood is zoals de naam al zegt een brood gemaakt in een pan, het brood heeft een heerlijke krokante korst met een zachte en luchtige binnenkant, echt lekker!

Ingrediënten voor 1 panbrood:

– 450 gram bloem

– 7 gram droge gist (zakje)

– 1 theelepel (10gram) zout

– 1 volle theelepel suiker

– Klontje boter (1 volle eetlepel)

– 350ml lauw/warm water

*Foto’s vergroten als je erop klikt.

– Meng de suiker, gist en klein scheutje van het water in een kommetje en laat even staan.

– Zeef de bloem in een ruime mengkom en maak in het midden een kuiltje.

– Strooi het zout aan de buitenrand van de bloem in de kom. Dit omdat gist en zout elkaar tegen werken.

Food Panbread 4
– Doe de gesmolten boter (magnetron) bij het gist/suikermengsel en giet het in het kuiltje van de bloem.

– Vanuit het midden roer je het kuiltje steeds groter en giet er steeds een beetje water bij tot alles erdoor gemengd is.

Food Panbread 5
– Goed doorkneden tot je een plakkerige bal hebt. (Eventueel nog wat bloem of water erbij doen) Food Panbread 6
– Dan afdekken met een theedoek (of deksel) over de kom 20 minuten wegzetten ( niet in de koelkast) Food Panbread 7
– Na 20 minuten is het deeg ongeveer verdubbeld. Nu strooi je wat bloem op het aanrecht en ‘trek’ je het deeg een paar keer uit. Niet te veel kneden want dan kneed je alle luchtigheid er weer uit.

Food Panbread 8
– Na 3 of 4keer ‘uitrekken’ gaat het deeg nog een keer 20 minuten terug in de kom met doek. Food Panbread 9
– Verwarm de oven én een pan met deksel tot 230°C Food Panbread 3
– Na 20 minuten is het beslag alweer verdubbelt. Strooi een klein beetje bloem op de bodem van de pan en stort het beslag, zonder te kneden in de hete pan. Food Panbread 10
– Maak met een mes een paar sneedjes boven op en strooi er een klein beetje bloem overheen doe de deksel erop en zet terug in de oven. Food Panbread 11
– Na 30 minuten de deksel verwijderen en nog 10 a 15 minuten terug in de oven voor een bruin knapperig korstje. Food Panbread 12

 Laat het brood even afkoelen en dan..

Food Panbread 2

…heb je heerlijk vers brood!

Ok, je bent 1,5 uur tot 2 uur bezig, maar dan heb je ook wat!! Het brood is overigens heerlijk bij een kom soep of gewoon met alleen een beetje boter erop. Als het brood nog warm is smelt de boter, heerlijk! Het recept is best simpel, zelfs mij lukt dit nog… dus dat zegt wat! ;-) Ik hoop dat je mijn eerste post over ‘Food’ leuk vond het dat het een beetje overzichtelijk is, mocht je nog vragen hebben dan kun je die hieronder vragen.

Ik ga nu lekker panbrood eten,

fijne werkweek iedereen!

Liefs,

Isabel Cristina

* Ga je ook panbrood maken? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat! Foto’s kun je mailen naar isabelcristinas.blog@gmail.com of je kunt mij op Instagram taggen: Isabelcristinas_ ben benieuwd!

32 responses to “Recipe: Panbread

  1. Ik ben nu wel heel erg benieuwd geworden hiernaar! Ik heb het nog nooit geproeft maar eens moet de eerste keer zijn hihi! Het receptje heb ik opgeslagen

  2. Oh dat lijkt me heerlijk! Zeker om mee te nemen naar je werk. Lekker tussen de middag je eigen gemaakte brood eten. Yummm!

  3. Het lijkt me heerlijk, althans het ziet er geweldig uit!! Ben altijd zo bang dat de pan niet in de oven kan en hij kapot zou gaan! Moet ik nog ergens op letten voordat ik zomaar een pan pak?

  4. Vanmiddag gemaakt.. super makkelijk recept & het brood is heel mooi van structuur! En alleen de geur al van vers brood die door je hele huis hangt is heerlijk! Ga het brood zeker vaker maken! Dankjewel!

  5. Kijk ook eens op simplysogood bij crusty bread. Nog simpeler te maken. Namelijk gewoon een hele nacht laten staan en dan bakken in pan.

    • Bedankt voor je tip. Het is misschien makkelijker, het enige nadeel is dat je van te voren moet bedenken wanneer je het brood wilt eten omdat het bereiden minimaal 12 uur duurt. Met mijn recept heb je binnen 2 uur een brood.

  6. Het brood was heel gemakkelijk te maken. Dacht eerst dat het ging mislukken, het deeg plakte erg en ik kreeg er geen bol meer van gemaakt. Maar ik ben gewoon doorgegaan en heb het maar zo gelaten. Dus zelfs met niet goed kneden lukt het. Bedankt….

    • Hi Ilinda, je kunt het panbrood een avond van te voren maken en het hele recept volgen, het brood zal de volgende dag dan niet meer warm zijn of je maakt de avond van te voren alleen het deeg klaar en bewaar het deeg op een koele plek. Je hoeft het brood de volgende dag dan alleen af te bakken. Veel succes!

  7. al 3x gemaakt… heerlijk!!! Het blijft gissen naar de perfecte samenstelling, zodat het geen plakkerig gedoe blijft en rijzen doet het niet enorm hard voordat het de oven ingaat, maar uiteindeijk lukt het prima en smaakt het zalig! Dank je wel voor dit recept!

    • Hi Frederique, wat leuk om te horen dat je het recept zo fijn vindt! Het rijzen gaat bij mij wel heel hard, in 20 minuten is het namelijk verdubbelt. Wat je kunt proberen is de gist en zout in het begin goed gescheiden houden en voor het rijzen wegzetten op kamertemperatuur. Succes eet smakelijk!

  8. Dank je wel voor dit recept. Heb het brood inmiddels 2 x gemaakt.
    Het brood is goed gelukt en smaakt lekker, De volgende keer ga ik het brood maken met volkoeren meel.

    Anne

♡ E-mail adres wil not shown in comment

