Photo on wood ornament

Photo on wood ornament 14
Kerst ornamenten zijn er in alle kleuren en maten. Wist je ook dat je op een hele simpele manier een eigen gepersonaliseerde houten kerstornament kunt maken? De winkels beginnen al langzaam vol te stromen met kerstdecoratie, kerstbomen, kerstballen, kerstkransen, kerstcadeautjes.. kerst-ALLES, ik hou ervan! :-D

Toen ik kerstornamenten zag liggen begon ik na te denken over welke decoraties ik dit jaar in mijn mini boompje ga hangen. Natuurlijk is er niks mis mee om elk jaar de kerstboom hetzelfde te versieren maar ik vind het leuk om elk jaar een ander kleur thema en/of ballen erin te hangen.

De houten kerstornamenten die ik heb gemaakt kun je overigens op alle onbewerkte hout stukjes maken. Er zijn twee manieren om een eigen foto op hout te krijgen.

Verschillen:

Manier 1 (Easy Peasy) Manier 2 (Hard)
Afbeelding met lijm op hout plakken
– 10 minuten wachten tot de lijm droog is
– Foto afwerken met Acrylic varnish voor een mooie glansResultaat:
Je eigen afbeelding op hout. De nerven van het hout zijn niet zichtbaar maar het is wel een makkelijke manier.
–  Afbeelding met lijm op hout plakken, afbeelding richting hout.
– 24 uur wachten, de inkt van de afbeelding trekt in de lijm.
– na 24 uur wachten het papier vochtig maken en eraf wrijven.Resultaat:
Je eigen afbeelding op hout, doordat je het papier eraf hebt gewreven komen de nerven van het hout tevoorschijn wat een leuk en mooi effect geeft.

Benodigdheden:
– Houten ornamenten (Mijn houten ornamenten heb ik in een zakje van 4 gekocht bij de Action €0.69)
– Modpodge lijm (€3,99 Xenos) of Crea podge lijm (Action €0,89)
– Kwast om lijm aan te brengen
– Printer en papier
– Schaar
– Acrilic Varnish Gloss (action €1,49)

Photo on wood ornament

Het leuke van een eigen ornament maken is dat je zelf kunt kiezen welke foto je gebruikt, dat kan een leuk plaatje van internet zijn, een foto van je huisdier of een foto van een dierbare.

Zoek eerst alle foto’s bij elkaar en print ze op één pagina uit. Ik gebruikte normaal printpapier met een inktjetprinter.

* Vind je het moeilijk om te bepalen hoe groot je de foto’s moet printen? Open als eerst een A4 pagina in photoshop of word document en blijf net zo lang in en uitzoomen totdat het A4tje op je scherm even groot is als het A4tje uit de printer. (Houd je A4tje voor je beeldscherm) Als je de houten ornament voor je beeldscherm houd en de foto op je beeldscherm even groot als je ornament is, dan zit je goed!


In de volgende uitleg worden de verschillende manieren uitgelegd. Manier 1 staat beschreven in het zwart en Manier 2 staat beschreven in het grijs.

Sommige ornamenten van de action zijn aan één kant bewerkt, dit kan je zien doordat de bewerkte kant gladder is dan de niet bewerkte. Voor de houten ornamenten die we bewerken gebruiken we de onbewerkte ruwe kant.
Sommige ornamenten van de action zijn aan één kant bewerkt, dit kan je zien doordat de bewerkte kant gladder is dan de niet bewerkte. Voor de houten ornamenten die we bewerken gebruiken we de onbewerkte ruwe kant.
* Als je voor manier 2 (Hard) gaat, print de foto dan iets donkerder uit én in spiegelbeeld. (Zoals rechts)
* Als je voor manier 2 (Hard) gaat, print de foto dan iets donkerder uit én in spiegelbeeld. (Zoals rechts) De rechter foto heb ik niet in spiegelbeeld geprint maar als je tekst gaat uitprinten is het wel handig als je in spiegelbeeld print, leest wat makkelijker ;-)
Manier 1 (Easy Peasy), Links. Leg de houten ornament met bewerkte gladde kant op de foto. teken het af en knip het uit.  Manier 2. (Hard), Rechts. Leg de houten ornament met onbewerkte ruwe kant op de foto, teken het af en knip het uit.
Manier 1 (Easy Peasy), Links. Leg de houten ornament met bewerkte gladde kant op de foto. teken het af en knip het uit.
Manier 2. (Hard), Rechts. Leg de houten ornament met onbewerkte ruwe kant op de foto, teken het af en knip het uit.
Manier 1 (Easy Peasy), Links. Nu kun je zien dat de foto bovenop het hartje komt.  Manier 2 (Hard), Rechts. Na het uitknippen zul je zien dat je de foto niet kunt zien als je het bovenop het hout legt maar dat is precies de bedoeling!
Manier 1 (Easy Peasy), Links. Nu kun je zien dat de foto bovenop het hartje komt.
Manier 2 (Hard), Rechts. Na het uitknippen zul je zien dat je de foto niet kunt zien als je het bovenop het hout legt maar dat is precies de bedoeling!

 

Manier 1 (Easy Peasy), Boven. Lijm de achterkant van de foto in en plak de foto op het stukje hout. Wrijf alle lucht eronder vandaan en wacht tot alle lijm is gedroogd. Manier 1 (Hard), Onder. Smeer de lijm over het hele hout en plak het daarna voorzichtig de afbeelding erop. Wrijf ook hier alle luchtbelletjes eronder vandaan.Nu is het wachten tot de lijm droog is. Ik wachtte ongeveer 24 uur.
Manier 1 (Easy Peasy), Foto boven. Smeer de lijm over het hele hout en plak de foto op het stukje hout. Wrijf alle lucht eronder vandaan en wacht tot alle lijm is gedroogd.
Manier 2 (Hard), Foto onder. Smeer een dikke laag lijm over het hele hout en plak het daarna voorzichtig de afbeelding erop. Wrijf ook hier alle luchtbelletjes eronder vandaan.Nu is het wachten tot de lijm droog is. Ik wachtte ongeveer 24 uur.*Spoel de kwast na het lijmen goed en snel uit, anders droogt je kwast hard op!
Manier 1 (Easy Peasy). Nadat de lijm is opgedroogd kun je er voor kiezen om het zo matte te laten. Persoonlijk vind ik een glans over de foto/afbeelding mooier. Manier 2 (Hard). Nog steeds aan het drogen
Manier 1 (Easy Peasy). Nadat de lijm is opgedroogd kun je er voor kiezen om het zo matte te laten. Persoonlijk vind ik een glans over de foto/afbeelding mooier.
Manier 2 (Hard). Nog steeds aan het drogen, erg lastig maar de inkt moet goed in de lijm trekken.

 

Voor een mooie glans over
Voor een mooie glans over de foto/afbeelding voor manier 1 heb ik Acrylic Varnish van de Action gebruikt. (€1,49) Als je ook een glans over de foto wilt, let dan goed op bij het kopen. Er zijn twee varianten, matte en glanzend.* Ga niet te vaak met je kwast over het plaatje, de kleur laat dan los! Spoel ook hierna goed je kwasten uit!
Inmiddels is de foto op hout van manier 1 klaar en is de foto op hout van manier 2 nog steeds aan het drogen.
Inmiddels is de foto op hout van manier 1 klaar en is de foto op hout van manier 2 nog steeds aan het drogen.
Na ongeveer 24 uur is de kleur van de foto/afbeelding goed in de lijm getrokken en ziet het er zo uit (rechts)
Na ongeveer 24 uur is de kleur van de foto/afbeelding goed in de lijm getrokken en ziet het er zo uit (rechts)
Leg een natte doek of nat stukje keukenrol op het stukje hout en laat het daar 3-4 minuten liggen.
Leg een natte doek of nat stukje keukenrol op het stukje hout en laat het daar 3-4 minuten liggen.
Na 3-4 minuten kun je voorzichtig het papier van het hout afwrijven met je vingertoppen.
Na 3-4 minuten kun je voorzichtig het papier van het hout afwrijven met je vingertoppen. Gebruik hier alleen je vingertoppen voor, met je nagels zul je de lijmlaag beschadigen.
Nadat je al het papier er voorzichtig eraf hebt gewreven zie je dat de kleuren weer tevoorschijn komen.
Nadat je al het papier er voorzichtig eraf hebt gewreven zie je dat de kleuren weer tevoorschijn komen, ook de nerven van het hout zie je er goed doorheen. Voor een mooie glans heb ik ook hierover de Acrylic varnish van de action gebruikt.
Om de ornamenten op te hangen hoef je alleen het gaatje door te prikken en het touwtje er weer doorheen te knopen.
Om de ornamenten op te hangen hoef je alleen het gaatje door te prikken en het touwtje er weer doorheen te halen. De uiteinden van het touwtje staat een beetje uiteen, als je wat acrylic varnish op het uiteinde van het touwtje smeert en op laat drogen krijg je het touwtje makkelijker door het gaatje heen.

Photo on wood ornament 14
De reden waarom ik twee dezelfde foto’s heb gebruikt is omdat je hierdoor goed het verschil kunt zien met de 2 manieren die ik heb gebruikt. Voor de foto links had ik de foto ook wel wat donkerder kunnen uitprinten, maar dat is achteraf.. Het effect van beide houten ornamenten vind ik erg leuk. De totale kosten om dit te maken zijn €3,07 Best te doen toch? ;-) (Crea podge lijm Action  €0,89, Houten hartjes Action   €0,69 & Acrylic Varnish Action   €1,49)

Mocht je nog vragen hebben kun je contact opnemen via onderstaande button of kun je hieronder je vraag stellen.

Wat vind jij van de houten ornamenten?

Liefs,

Isabel Cristina

P.s. Heb je ook een aantal foto’s op hout gemaakt? Ik vind het heel leuk om het resultaat te zien. Mailen kan naar isabelcristinas.blog@gmail.com of @isabelcristinas_ via Instagram.

36 responses to “Photo on wood ornament

  1. This is actually so cute! I love how easy it is, and I could figure it out even though I don’t understand your language :)
    I love deers, they’re the epitome of Christmas!
    Have a great weekend,
    Much Love,
    Karen

  2. Isabel, ik heb een vraagje, je hebt twee soorte printers, klopt hetdat dat het uit een laserprinter moet komen?? Groetjes Astrid

  3. Ik vind het zo een mooi en sfeervol resultaat. Een vriendin heeft dit ook eens gedaan met een foto, en vond het resultaat er toen ook al zo mooi uitzien!

  4. Heel erg mooi resultaat! Ik zou het graag op een blok hout willen doen, maar heb je enig idee waar ik die kan kopen??

  5. Hoi, ik heb het wel drie keer geprobeerd, maar het gaat steeds mis bij de stap dat het papier eraf moet. Hoe voorzichtig ik ook te werk ga, steeds gaat ook de mod podge eraf, of gaat de inkt vlekken. Tips anyone?

    • Beste SofieEllen, dit probleem heb ik zelf niet gehad maar misschien moet je meer lijm gebruiken zodat de inkt goed in de lijm kan trekken, heel goed laten drogen en daarna niet al te nat maken als het papier eraf moet. Veel succes!

  6. Print je de afbeeldingen uit op fotopapier of op gewoon papier?
    Ik heb het namelijk op fotopapier gedaan en over 6 uur heb ik het er wc uur op, maar ik zie de inkt er nog niet doorheen.

    • Hi M, alle afbeelingen heb ik op normaal printpapier geprint met een inkjet printer. Als het goed is moet de inkt dan in de lijm zijn ingetrokken. Veel succes!

♡ E-mail adres wil not shown in comment

