Eggs facts

Egg facts 1
Het is alweer bijna Pasen. De tijd van het jaar waarin de meeste eieren worden verkocht maar weet jij wat al die nummers op een ei betekenen?
Pasen, ik houd ervan net als de rest van feestdagen waarmee je leuk je huis kan inrichten. Ook dit jaar hangt en liggen de (chocolade) eitjes in mijn huis want wat is Pasen zonder paaseieren?

Als kind vroeg ik mij al altijd af waarom al die nummers op eieren stonden. Ze irriteerde mij eigenlijk tijdens het verven van mijn ei want de tekentjes schenen door mijn verf heen. (Yep, world problem of a six year old)

Een paar jaar geleden zag ik een item over eieren en de nummers die erop staan. Mijn vraag was beantwoord én maakte mij bewust bij het kopen van eieren. De kippen van mijn eieren waren in mijn optiek namelijk gemarteld doordat ik een ei wilde eten.

Egg facts 2

Betekenis van de nummers op een ei
Elk ei in Nederland word gecodeerd met cijfers en letters.

-Afbeeldingen-content_afbeeldingen-biologische_houderijsysteem

Biologische eieren

Het eerste cijfer geeft aan op wat voor manier een kip heeft geleefd:
Begincijfer 0 – Biologisch
Als de code van je ei met een 0 begint heb je een biologisch ei. De kip die deze eieren heeft gelegd heeft veel ruimte om rond te scharrelen en leeft volgens de regels van biologische landbouw. De kip kan naar buiten en heeft minstens vier vierkante meter per kip én krijgen biologisch eten.

Vrije uitloop

Vrije uitloop

Begincijfer 1 – Vrije uitloop eieren
Vrije uitloop eieren komen van een kip die naar buiten mag maar binnen weinig ruimte heeft om zich te bewegen. Deze kippen zitten binnen namelijk met 9 kippen op één vierkante meter. Buiten moet er wel vier vierkante meter ruimte zijn voor een kip.

Scharrel

Scharrel

Begincijfer 2 – Scharrel ei
Eieren die beginnen met een code 2 zijn scharreleieren. De kipjes van deze eieren komen nooit naar buiten en zitten alleen maar binnen. Deze kippen leven met 8 kippen op wat neerkomt op 2 A4 blaadjes.

Begincijfer 3 – Legbatterij ei
Eieren met een cijfer 3 zijn bijna niet te koop in Nederland. Deze eieren komen namelijk uit kooien. Deze eieren worden gebruikt voor de industrie, er wordt eipoeder van gemaakt, vloeibare eiproducten of verwerkt in andere producten.

De letters in een code
Aan de letters op een ei kun je zien uit welk land een ei komt. De eieren die je in Nederland kunt kopen staat bijna altijd NL op maar af en toe staat er ook DE of BE op zoals op mijn ei hierboven.

Laatste 7 cijfers in een code
De laatste cijfers in een code geven aan bij welke boer jouw ei is gelegd. Elke boer heeft namelijk zijn eigen unieke code. De eerste 5 cijfers geven aan bij welk bedrijf het ei vandaan komt en de laatste 2 cijfers geven aan in welke schuur of kooi het ei is gelegd.

Voor het zien van dat item op tv kocht ik altijd scharreleieren. Want ik was ervan overtuigd dat de kippen die deze eieren hadden gelegd hadden gescharreld. Huppelend en kakelend in de wei. Niet dus. Ze zien namelijk nooit het daglicht en zitten met te veel andere kippen op één vierkante meter. Sommige foto’s van scharrelkippen zijn best heftig en heb ik daarom hier niet geplaatst maar mocht je dit willen zien, ga dan zeker googlen!

Sinds ik dit weet check ik in een winkel altijd het cijfer van een ei én vertel ik het iedereen die het wilt weten. Veel mensen weten namelijk niet de betekenis van de code op een ei en zijn niet op de hoogte van de leefomstandigheden van een scharrelkip.

Vertel het door want deze arme kipjes verdienen een beter leven!

Wat voor eieren koop jij?

Liefs,

Isabel Cristina


Bron foto’s, Bron informatie

15 responses to “Eggs facts

  1. Ik wist dit helemaal niet! Het is wel een paar keer door mijn hoofd geschoten om op te zoeken waar die nummers voor staan; maar ik heb het nooit gedaan! Nu weet ik het eindelijk!

  2. Zo goed dat je dit zegt!!! Het stomme en misleidende is dat er ‘scharreleieren’ staat terwijl die kippen amper kunnen bewegen. Arme kippetjes!!! Goede reminder zo vlak voor Pasen 👍👍👍🐣🐥🐔

  3. Wat goed dat je hier een artikel over schrijft! Ik had hier geen idee van en ga nu zeker in de winkel naar de cijfers kijken!

  4. nooit naar gekeken maar dat weet i kan ook weer, er lag vanmorgen een kapot ei in de keuken. oeps

  5. Jaa ik wist dit (helaas) al, ik probeer ook bijna altijd biologische eitjes te kopen om die reden! Arme ‘scharrel’kipjes idd :(

♡ E-mail adres wil not shown in comment

