Twisted Shirts and Jeans

twisted shirts and jeans
Een jeans met altijd een gedraaide broekspijp of een shirt dat altijd naar 1 kant hangt. Hoe dat komt? Lees snel verder!

Je hebt een middag geshopt en komt thuis met een leuke nieuwe broek! Eindelijk de broek waar je naar op zoek was! Na een aantal keer dragen valt het je op dat de naad van de rechterbroekspijp naar de voorkant draait in plaats van aan de zijkant te blijven. Superstom! Want je kunt het niet meer uit je hoofd zetten! Hetzelfde kan ook gebeuren met shirts.

Hoe komt het?
Door de draadrichting. Als een kledingstuk draait of hangt, zijn de stoffen niet recht van draad.

Wat is recht van draad?

Alle stoffen bestaan uit draden die 1 richting op lopen. Als de draden van de voorkant en achterkant gelijk zijn is de stof recht van draad.
Alle stoffen bestaan uit draden die 1 richting op lopen. Als de draadrichting van de voorkant en achterkant dezelfde kant op lopen is de stof recht van draad. Dit shirt is recht van draad.
Dit shirt is dus niet recht van draad. De voorkant van het shirt zal naar rechts hangen.
Dit shirt is dus niet recht van draad. De voorkant van het shirt is schuin van draad, hierdoor zal het shirt naar rechts hangen.
Ook deze jeans is niet recht van draad, dat kun je zien aan de naad van de broekspijpen.
Ook deze jeans is niet recht van draad, dat kun je zien aan de naad van de broekspijpen.

 

Waarom zijn de stoffen niet recht van draad?

De voornaamste reden  waarom een kledingstuk niet recht van draad is omdat je meer kledingstukken kunt halen uit een lap stof. De bovenste afbeelding is recht van draad er kunnen 6 shirts uit. de onderste afbeelding is niet recht van draad en kan er bijna 1 shirt meer uit gemaakt worden.
De voornaamste reden waarom een kledingstuk niet recht van draad is omdat je meer kledingstukken kunt halen uit een lap stof. De bovenste afbeelding is recht van draad. Er kunnen 6 shirts uit. de onderste afbeelding is niet recht van draad en kan er bijna 1 shirt meer uit gemaakt worden.

Het scheelt veel geld als een fabriek meer kledingstukken uit een lap stof kan halen. Het hoort niet, maar het gebeurt wel eens, vooral bij wat minder dure kleding.

Wat kun je er tegen doen?
Je kunt er eigenlijk niks tegen doen. Als een kledingstuk niet recht van draad is kun je dat niet recht maken. Wat je wèl kunt doen is in de winkel de stof bekijken. Controleer de draad aan de voorkant en achterkant van het kledingstuk, loopt het dezelfde kant op? Mocht je dit over het hoofd hebben gezien, dan kun je proberen om het artikel om te ruilen in de winkel. Ik weet niet of ze het willen omruilen, maar een gedraaide broekspijp hoort niet. Toch?

Heb jij wel eens een item gekocht dat niet recht van draad was?

Bedankt voor het langskomen, ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat!

See  you soon!

Isabel Cristina

14 responses to “Twisted Shirts and Jeans

  1. Ik heb het gelukkig nog nooit gehad maar het lijkt me echt vervelend.. Ik heb wel eens van een docent gehoord dat ze een broek dat die zo’n gedraaide pijp had en dat was nog wel van een bekend en duur merk.. zonde zonde

  2. Wat een superleuk artikel, erg interessant, dit wist ik allemaal niet! Ik heb er zelf nog nooit last van gehad, maar ook nooit aandacht aan besteed. Nu moet ik zeggen dat het merendeel van mijn kledingkast bestaat uit duurdere kleding, maar ik heb er gewoonweg niet bij stilgesaan (:

  3. Ja dat ken ik ook van een shirt, echt heel irritant! Beter opletten in de winkel dus. Bedankt voor de tip!!! :)

  4. Jee wat een eye opener!
    Ik heb weleens wat shirts gehad die scheef zaten op den duur, en ik heb me suf geprakiseerd waar dat nou door kon! Haha
    Mooi en interessant artikel en ik ga eens kijken of ik de patronen in een shirt etc kan herkennen ;-)

♡ E-mail adres wil not shown in comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.